nuffnang

CLICK HERE & JOIN DEAR :)

snow

Monday

Jangan Asyik Pandang Kesalahan Orang lain.

Di mulakan dgn bismillah





SALAM SEMUA :)

*Entry kali ini hanya suka-suka dan tak ada kena-mengena dengan sesiapa pun*

:::::::::::::::::::::::::::::::::


Buruk aku
Jahat aku
Busuk aku
Salah aku
Bongkah aku
Cacat cela aku

Betapa longkangnya mulut aku

Kau nampak,

Ya! Mungkin salah aku.
Mungkin aku lalai. Mungkin Aku tak tahu dan tak nampak.

Jadi,

Mohon ditegur.

Insya Allah, Aku akan cuba belajar dari kesilapan aku.

Aku tak suka dicaci atau dimaki.
Aku ada maruah dan perasaan.
Tolong faham perasaan aku.
Tolong hormat hak aku.
Maafkan aku dan aku harap maaf aku diterima


Buruk kau
Jahat kau
Busuk kau
Salah kau
Bongkah kau
Cacat cela kau

Betapa longkangnya mulut kau?

Kau mungkin tak nampak,

Kalau kau perhatikan diri kau depan cermin pun belum tentu kau nampak semua tu kat diri kau. Mungkin kau akan nampak luaran kau yang cantik dihiasi oleh pakaian mahal kau.

Tapi dalam kau ?
Hitam hati kau ?

Aku harap kau pun faham perasaan orang lain bila kau ada kat tempat aku.
Bila satu masa kau kena caci maki macam aku. Bila orang asyik tunding jari dekat kau.
Waktu tu mungkin kau akan terfikir apa dalah kau..

Walaupun kesalahan itu bukan dari kau.

Mungkin kau lupa apa yang kau pernah buat dekat orang lain suatu tika dulu.

Ada masa kau dekat atas dan ada masa juga kau dekat bawah.
Kau takkan selamanya duduk di atas. Mohon kau fikirkan balik.

Fikir sebelum kau buka mulut,
Fikir sebelum kau tunding jari,
Fikir sebelum kau nak kritik orang.

Aku mohon.

Jangan asyik lihat salah orang, sedangkan cara kau berdiri atas kaki kau sendiri pun salah.

Sekian,

1 comment:

Mama Safiy Arfan said...

tegur dgn cara berhemah kan :-)